sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Perth - Dunsborough - Yallingup

Sunnuntai 4.11.

Tultiin Perttiin torstaina illalla ja samoin tein majotuttiin Planet Inn hostelliin. Kentältä on shuttle bussi keskustaan, joka kiertää suosituimpien hostellien kautta ja kuski paiskaa kyytiläisen ulos oikean hostellin kohalla :) Hostelli oli ihan ok, mitäny meijän huone oli nykyisten ja aiempien vieraitten kamaa täynnä, ja seuraavana aamuna henkilökunta nukku tunnin pommiin niin myös aamupala myöhästy tunnilla.

Aamupalasähellyksen jälkeen lähettiin kohti Wicked Campersin varikkoa hakemaan meijän vuokraama campervan. Ihan kopsakka Butterfly-Mitsu saatiin alle :) Ruoka- ja kämppäystarvikeostosten jälkeen nokka suuntas kohti etelää määränpäänä Wellington National Park hieman sisämaassa. Heti alkuun matka tyssäs hirviään ruuhkaan motarilla. Tunnin verran siinä köröteltiin letkassa 10km/h, kunnes kypsähettiin sen verran, että muutettiin määränpääksi Yalgorup National Park, joka sijaitsee rannikolla täysin erisuunnalla kuin Wellington. Käännettiin nokka kohti 1-tietä, mutta sinne päästyä huomattiin, että seki oli tukossa. Nyt ei auttanu ku ottaa pikkunen aikalisä, lähtiä lähimpään ostariin syömään ja yrittää paremmalla onnella vähän myöhemmin, olihan nyt jo matkattu melkein 20km edellisestä kauppapaikasta :) Lopulta päästiin Yalgorup:n kansallispuistoon illan hämärryttyä ja majotuttiin matkanvarrelle sattuneelle leirintäalueelle, 20 AUD / yö.

Aamulla käytiin katsomassa Lake Cliftonilla tromboliitteja ja kierrettiin pikkunen luontopolku. Matkalla nähtiin myös yks emu lounastamassa tien vieressä. Suunnattiin taas nokka kohti etelää ja Leschenault Peninsula Conservation Parkkia. Täällä on vähän väliä viinitiloja, ja matkan varrella käytiin yhdessä maistelemassa muutamia erikoisia 'viinejä' ja ostettiinkin pullo mango-viiniä :) Belvidere Campistä löydettiin paikka meidän cämpperille ja asetuttiin 'taloksi'. Koska päivää oli vielä jäljellä niin käytiin kävelemässä ympäri aluetta ja tutustuttiin 1800-luvulla paikalla olleeseen maatilaan sekä 1970-1980 -luvuilla olleeseen hippiyhteiskuntaan. Samalla törmättiin myös muutamiin kenguruihin, jotka ei juuri meistä välittäneet ku niitä kuvattiin.

Täällä on kelit ollu hiukan kehnot. Viime yönäkin sato välistä aivan hirviästi ja tuntu, että Mitsun katto tulee kohta alas. Tänään päivälläkin sateli muutamaan otteeseen ja tuli myös vähän rakeita. Lämpötilassakin vois olla vähän toivomisen varaa :) Oliskohan jotain 15 astetta... Toisaalta kun laittaa riittävästi vaatetta päälle, niin on oikeinki miellyttävä olla!

Tänään ajettiin Leeuwin-Naturaliste National Parkissa sijaitsevalle Yallingup Beachille. Käytiin vähän käppäilemässä rannalla josko vaikka näkyis valaita, mutta merkkejäkään niistä ei huomattu. Huomiseksi ollaan buukattu valaiden bongaamisretki, jolle luvataan 99% onnistumisrosentti :) Ilman valaitakin toki kelpaa käppäillä, kun maisemat on upeita ja kaikki "bush flowerit" eli kukat kukkii tosi komeasti.

Australialaiseen tapaan ollaan meki siirrytty täysin grillievästykseen. Paistellaan iltasin rillissä porkkanoita, bataattia, sipulia, perunoita ja ihan JÄÄTÄVÄN kokosia pihvejä :D! On myös kätevää evästä kun ruoanlaittofasiliteetit on rajotetut. Grillauspaikkoja ja grillejähän täältä löytyy luonnollisesti joka nurkalta ja niitä saa vapaasti käyttää. Ei muutako syömään!
P.S. Kuvia tuloo kun saadaan kunnon nettiyhteys :)