maanantai 12. marraskuuta 2012

Baird Bay Ocean Eco Experience, Gilles Lake

13.11. Tiistai

Sunnuntai -aamuna Cedunassa hankittiin pari esitettä ja ilmaskarttaa turisti-infosta ennen ku lähettiin taas jatkamaan matkaa.

Usein on kyllä ihan mahoton kuvitella millaseen paikkaan on menossa, vaikka kuinka olis karttoja ja jopa esitteitä. Tuli hieman yllätyksenä, että Baird Bayhin johti yks ainoa tie ja "kylässä" ei ollu muuta kun vähän toistakymmentä taloa. Eli TODELLA pieni paikka :D!

Baird Bayhin mentiin, koska oli luettu netistä yrityksestä (www.bairdbay.com), jotka järjestää reissuja delfiinien ja merileijonien luo.

Löyettiinkin yrityksen offiisi rannalta ja vaikka ovi oliki säpissä, niin pian tuli ukko aukasemaan oven. Ilmottauduttiin seuraavan aamun retkelle ja ajettiin yöksi 100m päähän Baird Bayn telttailualueelle. Tai siis pikkunen levikehän tuo vain oli, mutta tosi siisti huussi, grillikatos sekä grilli sieltä tietenki löyty. Firman ukko tuli vielä illalla siivoamaan grillin ja pöydät meitä varten. Sivujobina taitaa siis olla myös tuon telttailualueen talkkarointi.

Aamulla suunnattiin offiisiin sovitusti klo 9 ja vedettiin päälle lyhyet märkäpuvut. Lyhyen alustuksen jälkeen suunnattiin paatilla kohti saarta, missä asuu pieni merileijona populaatio. Tarkoituksena siis oli todellakin mennä uimaan villeinä elävien merileijonien ja delffiinien kanssa! Reissulle tuli mukaan yhteensä 8 asiakasta, joten paatissa oli hyvin tilaa.

Oltiin ajettu paatilla vähän yli puolenvälin kun ensimmäiset delffiinit tuli uiskentelemaan paatin viereen. Uskomatonta miten ne niin kevyen näkösesti siinä uiskenteli! Ei menny aikaakaan ku kippari pysäytti paatin ja usutti porukan delfiinien sekaan. Uimaan mukaan tuli myös firman yks työntekijä, jolla oli jalassa elektroninen hainkarkotin, näillä vesillä kun on myös valkohaita. Siellä me pyörittiin ku väkkärät ja yritettiin nähä mistä päin ne delfiinit aina millonki pyörähti meijän luo :). Vettä oli vain 2-3 metriä, mutta virtaus oli aika kova, joten ihan töitä sai tehä että ei ajautunu turhan kauas veneestä. Paikalle tuli puolenkymmentä delffiiniä, jotka kiinnostuneina uiskenteli meijän ympärillä. Välillä alla, välillä vieressä ja välillä päällä jos satuit sukeltamaan! Oli aika huikeeta olla niin lähellä delfiinejä, jotka on kuitenki aika isoja :O

Jatkettiin paatilla matkaa vähän matkaa eteenpäin, että päästiin kallioille, jossa merileijonat eleli. Siellähän niitä pötkötteli pitkin kivikkoa vaikka kuinka paljo :). Jonkinaikaa kun siinä oli ajeltu, niin ne alko kiinnostua ja nostella vähä eviään. Käytiin viemässä veneellä vähän matkan päähän merkkipoiju ja vaikutti siltä, että merileijonille homma oli jo aika tuttua. Ne tiesi, että kohta veteen tulee leikkikavereita :) Vähitellen yks toisensa jälkeen merileijonat heräili ja kömpi kiviltä veteen. Siihen se kömpelyys sitte loppuki! Uskomatonta miten äkkiä ne oli täyessä vauhissa veteen päästyä! Niin sitä mekin sitte taas molskahettiin veteen. Nyt tais olla niin, että me pelättiin merileijonia enemmän ku ne meitä :D! Jopa 300 -kiloset yksilöt tuli ihan lähelle kattelemaan ja pyörimään. Yhtä isoa lempeän näköstä merileijonaa kattelin silmiin viijen sentin päästä :). Merileijonat oli tosi leikkisiä ja kiinnostuneita ja olis jaksaneet pyöriä siinä meijän kanssa varmaan vaikka koko päivän. Vesi oli kuitenki tosi kylmää ja viimein oli pakko nousta paattiin vaikka kuinka olis haluttanu vielä olla veessä. Risto päätti vielä mennä uuelleen uimaan ilman märkäpukua, vaikka hampaat kalisi kylmästä :D Aika "once in a lifetime" kokemus!

Illaksi ajeltiin Gilles Lake Conservation Parkkiin, jossa Camps 6 mukaa piti olla telttailualue. Hiekkatien alussa olevassa opaskyltissä kuitenki luki, että leiriintyminen kielletty. Teksti oli pienellä ja kello oli yli kuus illalla, niin todettiin, että ei muutako etiäpäin. Niimpä ajeltiin kymmenisen kilsaa puiston sisälle ja ei muutako leiri pystöön. Fasiliteettejä siis ei ollut, mutta eipä ollu muita ihmisiäkään :P.

Elämää puistossa tuntu olevan paljon. Nähtiin jo mennessä paljon kenguruita ja yli kahenkymmenen yksilön emupoppoo. Ne juoksi ihan päätä pahkaa tien yli ja mettään, niin että maa vaan pölisi :D! Ihailtiin aamukävelyllä pitkin poikin pomppivia kenguruita ja kuivunutta suolajärveä. Nyt Port Augustassa uutta majapaikkaa suunnittelemassa.